Seccions Paral·leles / Secció Croàcia

LISICE – Krsto Papic – 1970

Sinopsi

Lisice és considerada per la crítica internacional com una de les millors pel·lícules de la història de cinema iugoslau. El seu autor, Krsto Papic, igualment va ser un dels més importants cineastes croats de tots els temps i sens dubte un dels responsables de situar el cinema iugoslau dels setanta en el lloc que mereixia. Ressenyar una pel·lícula amb tantes arestes i de tan diversa índole és sens dubte una tasca complexa i arriscada, derivat això del propi risc polític que porta la proposta. I és que Lisice va ser una de les primeres obres a exposar les purgues polítiques i caigudes en desgràcia que van tenir lloc a la Iugoslàvia del mariscal Tito amb motiu de l’enfrontament personal i polític que es va produir entre el croat i Stalin, incident que va induir a una sèrie de depuracions indiscriminades entre aquells ciutadans que encara simpatitzaven amb les creences doctrinals del cabdill georgià. Tant és així, que la cinta arrenca amb una escena sense diàlegs certament suggerent i esgarrifosa. Així mentre la càmera mira l’escarpat i salvatge horitzó de les muntanyes de Dalmàcia, una figura fantasmal apareix en escena. Es tracta d’un ciclista que es trobarà amb una parella de guàrdies que intuïm estaven esperant l’arribada d’aquest. Sense dir cap tipus de paraula, el trio compost pel ciclista i els dos policies es dirigirà a una minúscula aldea habitada per un vell pastor. Les mirades seques i buides d’emoció dels integrants de la guarnició xocaran amb la del vilatà, que a punta de pistola serà expulsat de la seva llar per a ser executat enmig de les inhòspites muntanyes.

Després d’aquesta abrupte i impactant arrencada, la mirada de Papic se centrarà en radiografiar una celebració. La del casament d’un antic partisà que va participar en les batalles contra l’exèrcit nazi durant la recentment conclosa II Guerra Mundial anomenat Ante que ha contret núpcies amb la bella Visnja davant la presència dels veïns de la vila als quals s’ha unit l’honrosa presència d’Andrija, un heroi de guerra i oficial de l’exèrcit, amic i company d’aventures del nuvi, l’assistència al casament serà observada amb orgull per part dels habitants de la vila. L’alegre caminar enmig del sender que condueix als vianants al banquet que se celebrarà a la llar d’Ante serà interromput sobtadament per l’aparició novament de l’estrany personatge muntat a lloms d’una bicicleta. Alguna cosa es percep en l’ambient. L’atmosfera de desconfiança i traïcions que amara l’aire i nascuda de les inclemències polítiques que estan tenint lloc a la Iugoslàvia de postguerra sembla haver fet efecte en els assistents. Les rialles tornaran en sospites, i la festa en mortuori, en el moment en què al convit hi arriben els dos guàrdies presentats en l’escena inicial amb una ordre per arrestar un dels convidats al festí. Qui serà el nom del traïdor al Règim de Tito que s’amaga sota l’aparença d’un respectat conciutadà seguidor de la doctrina oficial?

A partir d’aquest moment Papic retorça les arestes inicialment plantejades, que feien pensar que ens anàvem a enfrontar amb una d’aquestes típiques històries rurals on la passió desmesurada i la brutalitat ambiental dominarien la narració, per dibuixar una mena de faula de suspens i intrigues polítiques escenificades amb molta intel·ligència en un marc propici perquè la bogería i l’ambigüitat moral despleguin tot el seu arsenal. Perquè podem definir Lisice com una mena de revers tenebrós i balcànic del Noces de Sang de Federico García Lorca, amb la diferència que la traïció que s’aboca a la cinta iugoslava s’enfoca en l’àmbit polític més que en aquest entorn racial, d’odis i amors enfrontats pels convencionalismes i circumstàncies sobre els quals pivota l’eix de la història sorgida de l’enginy de poeta granadí.

Millor pel·lícula al Festival de Pula 1970

LISICE - Croàcia

Tráiler