GALACTICURS - Projecte educatiu entorn al Cinema del Galacticat

1R GALACTICURS LOGO net
filmot_escoles_2018-2019_web-1
cinebase

QUE ÉS EL GALACTICURS?

El projecte GALACTICURS té els seus inicis el 2017, durant el III GALACTICAT, arran de les primeres Classes Magistrals i tallers celebrats en aquella ocasió, i guanya força durant el passat Festival EL DIA MÉS CURT, que el GALACTICAT celebrà en format off-festival el passat desembre del 2017 i que portà més de 1.400 alumnes a les dues sales dels Cinemes Majèstic de Tàrrega i a la Sala d’actes de l’ajuntament de Balaguer. En l’edició d’enguany la Classe Magistral de l’ESCAC, conduïda per Dani Agudo, aplegà més de 200 alumnes el primer dijous de Festival, augmentant en un 25% el nombre d’assistents de l’any anterior i mobilitzant instituts i escoles de Tàrrega, de Mollerussa i de Lleida ciutat. Aquest interès creixent de les escoles i els alumnes per acudir al Cinema i sobretot per a aprendre’n els secrets, ha portat l’Associació Galacticat, amb el suport del Consell Comarcal de l’Urgell, del Centre de Recursos Pedagògics de l’Urgell i de l’obra Social “La Caixa” a crear el projecte GALACTICURS.

Aquest projecte doncs, es comença a implementar durant el proper curs escolar 2018-2019 i compta amb 3 activitats didàctiques adreçades cada una a una edat concreta.

1) La primera intervenció del GALACTICURS és una activitat apadrinada pels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya i està emmarcada dins el programa Filmoteca per a les Escoles. Aquesta activitat porta per títol LA SOPA DE PEDRES I ALTRES CONTES CAPGIRATS i està adreçada a alumnes d’Educació Infantil. Aquesta és una sessió dinamitzada de curtmetratges que adapten de forma original contes populars i costums universals entre els nens. Cinc històries plenes de fantasia i humor, presentades pel Mussol del cinema en la que es treballen els conte populars i els costums universals, l’amistat i la cooperació, l’aprenentatge quotidià i l’ús de la imaginació.

Es projectaran els curtmetratges:

· A comptar ovelles / Compre les moutons, Frits Standaert, França i Bèlgica, 2015, 6,50’

· L’aventura  de vestir-se /Une autre paire de manches, Samuel Guénolé, Bèlgica, 2015, 6

· La manyopla /La moufle, Clémentine Robach, França i Bèlgica, 2014, 8’

· La sopa de pedres /La soupe au cillou, Clémentine Robach, França, 2015, 7’

· La galeta segueix corrent / La galette court toujours, Pascale Hecquet, França, 2015, 7’

· El Mussol del Cinema /La Chouette du cinema Arnaud Demuynck, França, 2015, 5’10’’

Més de 500 alumnes d’entre 3 i 5 anys s’han adherit a aquesta activitat. Les escoles que ens visitaràn són de Guimerà, Ciutadilla, Verdú i Vilagrassa de la Zer Guicivervi, l’escola guillem Isarn de La Fuliola, l’escola Santa creu d’Anglesola, les escoles Vedruna i Valeri Serra de Bellpuig, les escoles Jacint Verdaguer, Maria Merçè Marçal, Pia i Àngel Guimerà de Tàrrega, l’escola Mare de déu del Socós d’Agramunt, les escoles de Preixana, Els Omells de na Gaia, Maldà, Belianes i Sant Martí de Riucorb, de la Zer Riu Corb i les escoles de Penelles, Bellmunt i Castellserà de la Zer Espernallac.

2) La segona intervenció del GALACTICURS és una Classe Magistral dels directors catalans de cinema d’animació Marc Riba i Anna Solanas, propietaris de I+G Stop Motion, que han participat amb els seus 12 curtmetratges a més de 1.200 festivals internacionals i han recollit més de 150 premis, incloent el Gaudí, el Meliès d’argent al Festival de Sitges i una nominació als premis Goya. A més, el seu multipremiat curtmetratge CAVALLS MORTS ha estat escollit entre els 60 curts dels que sortiran els nominats als OSCARS. A partir del disseny de personatges amb materials com la plastilina i les textures del teixit i altres materials diversos, en Marc i l’Anna explicaran el procés creatiu de les pel·lícules d’animació en Stop Motion, un dels primers llenguatges de la història del cinema que ha perviscut fins als nostres dies de manera brillant. Els infants aprendran com es fa per a narrar i transmetre emocions a 24 fotogrames per segon, a través de la il·luminació, el disseny de personatges, l’escultura o la narrativa i explotant valors com la paciència, la creativitat sense límits, la minuciositat i la imaginació.
L’Stop Motion és una tècnica d’animació que consisteix en capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, a 24 imatges cada segon, l’espectador creu que l’objecte es mou sol. La idea és la mateixa en que es basen els dibuixos animats fets a les cantonades de les libretes, els flip-books. Generalment, es denominen animacions d’stop-motion totes aquelles animacions que no són realitzades amb dibuixos animats (també anomenades animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l’ordinador (animació 3D), sinó que s’han creat a partir d’imatges de la realitat. Així doncs, l’stop-motion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tant si és rígid com moldejable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats, personatges creats amb plastilina… També es desenvolupen animacions en stop-motion força interessants amb altres materials, com ara la sorra, els retalls de paper o els guixos sobre terra i parets.
Podríem definir aquesta manera d’animar com animació en estat pur, ja que es construeix el moviment fotograma a fotograma, manipulant l’objecte o el ninot amb les pròpies mans, de manera progressiva, cap endavant, sense cap mena de possibilitat de retrocés. Les necessitats tècniques bàsiques d’aquesta tècnica són una càmera fotogràfica i un punt de llum. Amb aquest material i un personatge, qualsevol pot esdevenir director de cinema.

3) La tercera intervenció del GALACTICURS és un curs intensiu de l’ESCAC d’una setmana de durada en el que cada dia, durant 4 hores, els alumnes de tres grups de l’Institut Manuel de Pedrolo de Tàrrega duran a terme la pre-producció, la producció i la post-producció d’un curtmetratge. A través del Manual d’exercicis de Narrativa Audiovisual, els alumnes aprendran a enquadrar la càmera, a il·luminar l’escena, a composar el plano, a dirigir els actors, a escriure els guions, a actuar i a editar i post-produir un curtmetratge que finalment presentaran a competició al IIIr Concurs Internacional de Curtmetratges GalactiCurt dins una de les seccions per a directors menors de 18 anys.

El procés creatiu en el que s’introdueixen els alumnes quan han de rodar un curtmetratge afecta positivament molts àmbits del seu procés d’aprenentatge. Valors com la paciència, la constància i la perseverança, el treball en equip i la concentració, la creativitat i la imaginació, l’autocrítica i la responsabilitat, la solidaritat i l’empatía, sorgeixen de manera natural en un set de rodatge o durant els processos de pre-producció i post-producció. Un alumne amb poca capacitat de concentració, de sobte es pot trobar treballant quatre hores seguides en l’edició d’una pel·lícula i descobrir d’aquesta manera aquesta capacitat que creia que no tenía; un jove tímid i reservat es pot trobar de sobte totalment inclòs en l’equip realitzant a la perfecció una tasca tant complicada com la sonorització directa d’una escena; tot un grup d’alumnes que fins aleshores no havien compartit mai al 100% de manera conjunta una experiència es poden trobar enmig d’una situació molt divertida (els rodatges són plens d’esclats de riures) que els uneixi com a grup i com a persones, despertant l’empatia i la solidaritat cap a l’altre… El cinema és un ofici en el que tots els membres són igual d’importants i aquesta condició permet l’aprenentatge lliure i el creixement personal d’una manera molt directa i efectiva.

Per altra banda, el cinema inclou una gran quantitat de coneixements tècnics que, amb una gran transversalitat, permeten als joves aprendre conceptes relacionats amb la física (òptica, temperatures de color, funcionament de les ones sonores i captació del so), amb les matemàtiques (distàncies d’enfocament, valors d’enquadrament, angles i moviments de càmera), amb les arts, la història i les llengües (els guions, la direcció d’art, l’atrezzo, el vestuari, perruqueria i maquillatge), amb feines tècniques com l’electricitat (la il·luminació), amb la informàtica (el rodatge, l’edició i la post-producció) i fins i tot amb el sentit comú i l’ordre personal (la producció, la gestió de permisos, l’organització dels rodatges).

El projecte GALACTICURS ha arribat per a quedar-se i fer-se gran. Volem que cada any que passi, el nombre d’escoles i d’alumnes implicats en aquest projecte es consolidi i creixi i us volem animar a tots, sense excepció, a participar-hi de manera activa. Ja estem treballant en l’edició de l’any vinent, de manera que si no heu arribat aquest any a algun d’aquests cursos, demaneu-nos informació per a participar l’any vinent i començarem a treballar-hi!
Portem el cinema a Lleida com mai abans hi havia arribat!

footer la torre del codina
previous arrow
next arrow
Slider